Smartphoneverslavingstips

 

smartphone verslaafd? Met deze tips ben je weer de baas

Wat er mis is met alle verslavingen

Als je je zorgen maakt en je wilt er iets aan doen, maar dat lukt je niet… Herkenbaar? Wat je wilt en je dagelijkse handelingen zijn niet altijd hetzelfde. Dat is er mis met alle verslavingen, je wilt het eigenlijk niet, maar kunt niet zomaar meer stoppen. En dan? Wat doe je eraan als je verslaafd bent? Alle goeroes en coaches zeggen: Stel jezelf een doel en voer dat uit. Misschien heb je al gemerkt dat het uitvoeren de ene keer gemakkelijker gaat dan de andere. Dat heeft te maken met gedragsverandering. Het veranderen van gedrag kost moeite, zelfs hoe langer hoe meer moeite als je ondertussen doorgaat met je verslaving. Er zijn veel verslavingen waar je last van kunt hebben. Tabak,  softdrugs, suiker en ja, ook je smartphone. Wat er mis is met deze verslavingen is dat ze je dagelijkse dingen te veel beïnvloeden. Je hebt niet meer het gevoel dat je de baas bent over je gedrag omdat je voelt dat je verslaafd bent en daar kun je je ellendig van voelen. Het betekent gelukkig ook iets heel goeds: Nu je dit weet, kun je starten met je vrij maken. Ben je verslaafd aan je smartphone? Ik denk dat je iets hebt aan deze tips, die je ook kunt horen in deze podcast.

algemeen

  1. Lees veel over je verslaving, een betere bewustwording is je eerste stap
  2. Bepaal een doel voor jezelf (max. 1xper week een half uur facebook) Noteer je doel
  3. Zorg dat je dat doel vertelt aan zoveel mogelijk mensen om je heen
  4. Beloon jezelf als het lukt
  5. Breng jezelf zo min mogelijk in de verleiding

praktische tips

Praktische tips bij minder verleidingen zijn de boosdoeners moeilijker bereikbaar maken.

  • Orden je apps anders, zet ver weg wat je minder wilt gebruiken
  • Neem in plaats van je neiging te kijken, een glas water bij elke keer
  • Log telkens uit (en een volgende keer voordat je weer aanmeldt, heb je een moment om jezelf tot de orde te roepen)
  • Schakel twee-staps verificatie in. Je moet dan als je weer inlogt, eerst een code die per SMS komt intypen. Die code kost je niks, maar omdat het aanmelden zo langer duurt, is dit een goede barrière.
  • Schakel 2 Staps verificatie kun je ook voor het weekend in en na het weekend weer uitzetten.
  • Schakel de geluidsmeldingen/notificaties van apps uit
  • Haal verslavende apps weg van je telefoon
  • Zet je scherm eens op zwart/wit in plaats van kleur
  • Leg je telefoon weg, bijvoorbeeld ’s nachts (koop een wekker op batterijen) of als je een korte boodschap moet doen.

Noteer dagelijks hoe het gegaan is in een boekje, zodat je per week vorderingen kunt zien. Je kunt dan eens per week via het batterijgebruik van je toestel zien aan welke apps je veel stroom kwijt bent geweest en zo een vergelijking maken.

Meer lezen?

  • De correspondent “Wat je terugkrijgt als je van facebook afgaat”
  • Heb je iets gehad aan de tips? Maak er iemand anders blij mee. Wil je praktische hulp bij het anders inrichten van je telefoon, neem dan eens contact met mij op via 0562-769003 of stuur een mailtje.
  • Wil je meer hulp bij je verslaving, neem contact op met je huisarts.